Co to są halluksy ?

HALLUXY

Hallu Valgus

Halluksy to skrzywienie dużego palca u stopy. Kierunkiem skrzywienia są pozostałe palce. Jest to bolesna dolegliwość, która nieleczona może doprowadzić do ogromnych problemów z poruszaniem się.

Najczęściej tym zwyrodnieniem są dotknięte kobiety, a powodem jest noszenie źle dobranych butów lub zwężających się czubków w butach.

Jakie rozwiązanie dla osób z haluksami ?

Wśród metod zapobiegania i jednoczesnego pomagania osobom dotknietym halluxami wyróżnia się kilka głównych:

• plastry lub żeowe osłony
  • separatory palucha od pozostałych palców u stóp
  • szyny
  • opaski żelowe
  • operacja

Zabieg haluksy

Operacja na halluksy jest ostatecznością kiedy inne metody nie zadziałały, a ciągły ból oraz niemożliwość chodzenia, są bezpośrednią przyczyną do zdecydowania się na operację.Lekarz ortopeda podczas wizyty decyduje o zakresie operacyjnym i podejmuje razem z pacjentem o rozwiązaniu problemu z halukasami.

Rekonwalescencja po zabiegu operacyjnym na halluksy

Efektem operacji, w zależności od rodzaju przeprowadzonej procedury, jest założenie gipsu na stopę, noszenie specjalnego obuwia lub rehabilitacja.

Koniecznym jest dbanie o swoje stopy w następstwie pooperacyjnym i zadbanie o zmianę złych nawyków dotyczących tego schorzenia w celu ochrony przed ponowną operacją.

Hallux Ridigus

Jest to choroba polegająca na ograniczeniu zgięcia grzbietowego w stawie śródstopno-palcowym palucha.

Ograniczenie to wiąże się z dolegliwościami bólowymi, obrzękiem, stanem zapalnym. Choroba ta rozwija się na ogół po 50 roku życia, nieco częściej u mężczyzn. Rzadko może jej towarzyszyć występowanie palucha koślawego.

Objawy palucha sztywnego

• ograniczenie ruchomości,
  • obrzęk i zaczerwienienie stawu,
  • dolegliwości bólowe,
  • czasem zniekształcenie stawu związane z obecnością osteofitów.

Leczenie

Tylko we wczesnej fazie, intensywne ćwiczenia poprawiające zakres ruchomości w stawie śródstopno-palcowym pierwszym.

W przypadku leczenia operacyjnego zabieg może polegać na dokładnym oczyszczeniu i „uruchomieniu” stawu, plastyce powierzchni stawowych lub stosowaniu implantów, mających przejąć rolę naturalnego stawu. Decyzja o leczeniu operacyjnym jest podejmowana w sposób złożony i zawsze wymaga dobrego poinformowania pacjenta o ryzyku i korzyściach wybranej metody.